Moni ihminen on saanut kuulla kosmetologilta sellaisia möläytyksiä ja arvioita ihostaan, että häpeän syvästi ammattikuntani ajattelemattomuutta. Kosmetologi, joka moittii asiakkaan ulkonäköä, on ammattitaidoton ja ne jutut pitää unohtaa.
Kosmetologin sana painaa
Olen kuullut vuosien varrella niin karmaisevia tarinoita, mitä kaikkea kosmetologi voi suustaan päästää. Eikä tarvitse mennä ollenkaan kauas muihin hoitoloihin, kun jo omassa hoitolassani työntekijäni ovat päästäneet suustaan järkyttäviä loukkauksia.
Erään työntekijäni kohdalla kävin läpi hänen tekemiään kotihoitosuosituksia, joista jää kopio hoitolaan. Järkyttävimmät analyysit olivat yhden kohdalla, että hänellä on kananlihakaula ja toiselle oli kirjoitettu perunanenä. Kysyin suositukset tehneeltä työntekijältäni, miten hän voi sanoa asiakkaalle niin rumasti ja vielä kirjoittaa sen suosituksiin? Hän kertoi asiakkaiden olleen tyytyväisiä, kun heille oltiin rehellisiä. No, eipä näitä asiakkaita ole sen jälkeen hoitolassa näkynyt ja ymmärrän sen oikein hyvin.
Tällaiset möläytykset ovat siksikin anteeksiantamattomia, koska kosmetologi on asiantuntija, jonka sana painaa. Asiakaspalvelu niin henkilökohtaisessa asiassa kuin ulkonäkö ja ihonhoito vaativat enemmän paneutumista ja ymmärrystä, kuin muut asiakaskohtaamiset. Minulle on tärkeä osa kosmetologin työtä se, että pystyisin nostattamaan suomalaisen naisen itsetuntoa ulkonäkönsä suhteen.
Olin yli kolmekymmentä vuotta työnantajana ja esimiehenä ja yritin neuvoa, opastaa ja motivoida kosmetologeja hyvään asiakaspalveluun. Näin jälkikäteen ajattelen, etten ehtinyt millään estämään niin paljon tällaisia möläytyksiä kuin olisi pitänyt. Yritin todellakin opettaa henkilökuntaani siihen, että pitää harkita, mitä asiakkaalle sanoo, mutta myönnän epäonnistuneeni ja olen siitä hyvin pahoillani.
Asiakasta pitää motivoida ihonhoitoon
Vielä joskus parikymmentä vuotta sitten kosmetologit moittivat asiakasta huonosti hoidetusta ihosta ja kuvittelivat saavansa asiakkaan sillä tavoin uudelleen hoitoon. Eräs asiakkaani kertoi, että kosmetologi moitti hänen isoa nenäänsä ja totesi, että ihonpuhdistuksissa pitää käydä useammin, kun mustapäät saavat nenän näyttämään entistä isommalta.
Tämäkin on täysin käsittämätön tapa kohdata asiakas. Kosmetologilla ei ole mitään oikeutta arvostella kenenkään ulkonäköä, vaan me hoidamme ihoa ja annamme sen hoitoon neuvoja. Parin vuoden aikana, kun ripsien kestotaivutukset ja ripsipidennykset ovat olleet muodissa, niin kosmetologit arvostelevat asiakkaiden ripsiä. Useampi asiakas on kertonut, miten kosmetologi on päivitellyt asiakkaan lyhyitä nysäripsiä ja suorastaan pakottanut ihmisen ripsipidennyksiin.
Tällainen on ihan epäasiallinen myyntikonsti. Olen myös kuullut, että joku on kieltäytynyt tekemästä ripsien kestotaivutusta väittäen asiakkaan ripsiä liian lyhyiksi. Tätä sanoisin kosmetologin ammattitaidottomuudeksi. Kaiken pituiset ripset voidaan taivuttaa, mutta lyhyemmät ripset vaativat enemmän tarkkuutta.
Ainoastaan ellei ripsiä tai kulmakarvoja ole ollenkaan, niitä ei voi taivuttaa tai laminoida. Lyhyissäkin ripsissä kestotaivutus tuo virkeyttä silmiin ja kestoväri pysyy paremmin.
Toivon todellakin, että olisin jo itse oppinut asettamaan sanani niin, etten ketään loukkaisi. Suomalaisella naisella on muutenkin niin huono itsetunto ulkonäkönsä vuoksi, ettei siihen tarvita enää mitään lisäloukkauksia.
⭐️ Muista myös osallistua Tähtiarvontaan kommentoimalla hoitolan julkaisuja blogissa (huom. liitä mukaan sähköpostiosoite), Facebookissa ja/tai Instagramissa. Palkintona on 50 euron lahjakortti verkkokauppaan, joka arvotaan kahden viikon välein.
Enpä menisi itsekään toiste näin "rehellisen" kosmetologin hoidettavaksi. Hoito-ohjeita voi antaa asiakasta loukkaamattakin.
VastaaPoistaPaula.susanna@hotmail.com
Minä myös jättäisin menemättä vaikka kommentti olisi tarkoitettu hyvältä, ei se kuitenkaan hyvältä tuntuisi kuulla totuutta joka voi olla arka paikka itselle :/ tainacharming@gmail.com
VastaaPoista