lauantai 30. tammikuuta 2021

Korona kurittaa kuljetuksia

Itsestäni tuntuu, että olen jo monta kuukautta pahoitellut, kun verkkokaupan paketit viipyvät ja joudun koko ajan odottelemaan tuotteita maahantuojilta. Tähän on syynä koronan tuomat muutokset yritysten toimintatapaan, mutta toivottavasti tämä ei ole uusi normaali.



Pienet varastot

Korona on muuttanut yrittäjien tapaa toimia, koska kaikki ovat vähän varuillaan. Meidän käyttämät tuotesarjat iS Clinical, Dermalogica ja Youngblood ovat amerikkalaisia tuotteita ja niiden myyntikonttorit ovat Kaliforniassa. Ennen koronaa logistiikka Amerikasta Suomeen on kulkenut hyvin nopeasti, koska tavarat tuotiin matkustajakoneiden rahtiruumassa. Lentojahan tuli Los Angelesista Suomeen monta kertaa päivässä. Jos joku tuote loppui Suomesta sen sai tilattua parissa päivässä. 
Maahantuojilta harvoin loppui mikään, koska he pystyivät hyvin ennustamaan myyntinsä edellisen vuoden perusteella. Samoin minä osasin tehdä tilaukset oikein niin, että meillä oli aina sopiva määrä tuotteita hyllyssä. 
Nyt tämä korona muutti kaiken, eikä mitään pysty ennustamaan etukäteen. Minä en uskalla tilata suuria määriä tuotteita hyllyyn odottamaan, koska ei voi tietää, tuleeko taas poikkeustila ja asiakkaat vähenevät. Siksi teen tilauksia maahantuojille useammin ja tilaan huomattavasti pienempiä eriä kuin aikaisemmin. Näin tekee lähes kaikki kosmetologit ja myös monet muiden alojen yrittäjät. 
Tämän takia maahantuojien lähettämöt toimivat ylikierroksilla, koska tilausten määrä on tuplaantunut, mutta niiden arvo on pudonnut puoleen. Tiedän, että meidän hoitola on monen maahantuojan suurimpia asiakkaita ja meitä palvellaan mahdollisimman nopeasti, mutta viivästyksiä tulee siitä huolimatta.


Verkkokauppa lisääntyy

Verkkokauppojen myynti on lisääntynyt viime vuosina huomattavasti ja nyt korona moninkertaisti määrät muutamassa kuukaudessa. Myös meillä verkkokaupan käyttö on lisääntynyt, mikä on todella hyvä asia. Kasvohoitoasiakkaiden määrä on jonkin verran vähentynyt, joten meille on elintärkeää, että verkkokauppa toimii hyvin.
Olen yrittänyt panostaa myös verkkokauppa-asiakkaisiin todella paljon aivan kuin hoitolan muihinkin asiakkaisiin. Moni on tilannut kaupastamme jo vuosikausia ja on meidän vakioasiakas. Olen siitä todella kiitollinen, että pienen yrityksen verkkokauppa kiinnostaa. 
Nyt olen kehittämässä monenlaista uutta, jotta tämä pakkausvaihe sujuisi nopeammin ja asiakkaat saisivat tuotteensa lyhyellä odotuksella. Ne asiat, mitä me pystymme muuttamaan, ovat aika hyvin jo hallinnassa, mutta siihen, ettei tavaraa saada maahantuojilta ajoissa, emme voi juuri vaikuttaa. Joudun siis edelleen pahoittelemaan viivästyksiä ja se harmittaa minua, mutta toivon asiakkailta ymmärrystä. Toivon myös, että tämä vaihe ohitetaan, kun pääsemme pois tästä koronakurimuksesta. 
Korona on vaikuttanut pienyrityksiin todella paljon ja toistaiseksi me olemme päässeet aika vähillä ongelmilla. Kuitenkin olen koko ajan kuulolla, mitä tuleman pitää, jotta pystyn reagoimaan mahdollisimman nopeasti. 




HUOM. yli 100€ ostoksesta saat LAHJAKSI Dermalogican tuotepaketin, joka sisältää Hydro Masque Exfoliant kuorintanaamion, Skin Smoothing Cream hoitovoiteen ja Antioxidant Hydramist hoitosuihkeen matkakokoisina. Arvo 39€



Joko olet liittynyt postituslistallemme? Liity nyt ja saat ensimmäisenä tietoa tulevista tarjouksista ja kauneushoitolan tapahtumista. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti