lauantai 29. joulukuuta 2018

Kosmetiikkakauppa mullistusten kohteena

Vuosi 2018 toi todella suuria muutoksia pienille kauneushoitoloille. Eikä ne muutokset olleet myönteisiä vaan pienyrittäjän työ vaikeutui entisestään. Kesko ja Citymarket aikoivat ottaa haltuun koko Suomen kosmetologipalvelut.

Pienyrittäjä ja Unilever

Vuosikausia on pelätty, että Suomeen tulee jokin iso kauneushoitolaketju joka suurilla resursseilla pystyy valtaamaan kaikki kauneudenhoitopalvelut. Vääjäämättä näin tulee jossain vaiheessa tapahtumaan, mutta sitä en voi ennustaa tapahtuuko se vielä minun työaikanani. Ensimmäinen suuri muutos tapahtui jo 2015, kun Dermalogica myytiin monikansalliselle suuryhtiölle Unileverille. Tiesimme heti ettei se hyvää tiedä pienyrittäjille. Dermalogica oli siihen asti panostanut korkeaan laatuun ja vaatinut huippuammattitaitoa sarjan käyttäjiltä. Epäilimme heti ettei Unileverille riitä vain kosmetologien myynti vaan rahaa pitää tulla paljon enemmän. Aika pian muutokset alkoivat näkymään ja kasvohoitojen kehittämistä vähennettiin ja alettiin ohjata kosmetologeja tekemään tuote-esittelyjen kaltaisia pikkuhoitoja jotka tehtiin asiakkaan istuessa tavallisessa meikkituolissa. Enää ei panostettu rentoutumiseen, vaan esiteltiin vauhdikkaasti miten kotihoitotuotteita käytetään. Me emme lähteneet tähän muutokseen mikä selvästi näytti siltä, että hoitotyötä ohjattiin tekemään  keskellä kauppakeskusta ilman suurempia välineitä, tai hoitotuoleja. Samalla Unilever nosti hintoja pariinkin kertaan. Pian alkoikin kuulumaan maailmalta, että Dermalogicaa myytiin jo monissa kauppakeskuksissa ilman kosmetologin ohjausta. Tämä merkitsee aina kosmetiikkasarjan maineen laskua ja raaka-ainepitoisuuksien vähenemistä. Silloin, kun kuluttaja valitsee itse hoitoaineet ne eivät voi olla kovin tehokkaita, koska väärä valinta aiheuttaisia suuria ongelmia. Tämä tekee selvän eron
ammattilaiskosmetiikan ja tavaratalokosmetiikan välille. Sarjan myynti alkaisi laskea, jos kuluttajille 
tuli usein ongelmia väärien tuotteiden kanssa joten helpompaa on vähentää vaikutusta. Pelkäsimme, että Dermalogican taso laskee, vaikka hintoja nostettiin. 

Sound Sleep Cocoon yövoide on Dermalogican uusimpia tuotteita.
Se on nyt tarjoushinnalla NYT 69€ (110€) vuoden loppuun asti. 



Pienyrittäjä vastaan Kesko

Suomessa aloimme huomaamaan jo 2017 kesällä, että Dermalogican maahantuonnissa oli jotain tekeillä. Tavaratoimitukset tökki ja meidän koulutusta vähennettiin ja kenelläkään ei ollut enää aikaa meille pitkäaikaisille jälleenmyyjille. Sitten heti 2018 vuoden alussa räjähti. Kesko ilmoitti avaavansa toistakymmentä kauneushoitolaa ja terveys-ja kosmetiikkatuotteiden myymälää ympäri Suomea
Citymarketteihin. Tarkoitus oli vuoden 2018 aikana avata yli kolmekymmentä hoitolapistettä
Citymarkettien yhteyteen. Nämä myyntipisteet oli Keskon ja Oriolan yhteisyritys ja heillä oli tarkoitus ottaa haltuun käsikauppalääkkeiden, ravintolisien, luontaistuotteiden ja kosmetiikan myynti koko Suomessa. Myyntipisteitä varten palkattiin toista sataa kosmetologia tai kosmetiikkamyyjää sekä lääkealan myyjiä saman verran. Oriola panosti siihen, että heillä oli heti valmiudet toimia, kun lääkkeiden myynti vapautuu ja niitä saa myydä ruokakaupoissakin. Näihin myyntipisteisiin siirtyi aika moni perinteisesti kosmetologien käytössä ollut kosmetiikkasarja. Tämä olisi hetken aikaa hyödyttänyt niitä kuluttajia jotka jo tunsivat nämä sarjat. Kesko pystyi pudottamaan hinnat niin, että pienyrittäjä ei pystynyt siinä kilpailemaan. Kehitys olisi pian mennyt siihen, että esimerkiksi Dermalogican laatu olisi heikentynyt huomattavasti ja se olisi ollut kuluttajille pettymys. Kevään 2018 moni tuttu Dermalogicaa käyttävä kauneushoitola lopetti sarjan käytön, koska asiakaspalvelu pienyrittäjiä kohtaan heikentyi näkyvästi. Monella paikkakunnalla kosmetologien oli pakko lopettaa, jos naapuriin avattiin iso Citymarketin kauneushoitola. Koko meidän ammattikunta oli kriisissä. Kukaan ei uskonut siihen, että Kesko pitäytyisi korkeatasoisessa kosmetologin työssä vaan tuottavuus olisi ainoa mittari. Meille nämä muutokset eivät vaikuttaneet, koska meidän lähicitymarketeissa ei myyntipistettä ehditty avaamaan. Muutenkaan en omalla kohdallani pelännyt kilpailua, koska asiakaspiirimme on niin vakaa. Olimme myös jo aikaisemmin päätyneet iS Clinicalin ottamiseen Dermalogican rinnalle.  iS Clinical piti kiinni työmoraalista eikä lähtenyt helpon rahan perään. Koko kesän keskustelut kosmetologien kesken kävi kuumana ja alkuvuosi toimittiin lähes ilman maahantuojan palvelua. Mekin olisimme jo luopuneet Dermalogicasta, koska niin huonosti pienyrittäjiä kohdeltiin, vaikka me olimme Keskon jälkeen Dermalogican suurin ostaja Suomessa. Dermalogican suosio, laatu ja hyvät tulokset sai meidät pitämään kiinni sarjasta. Loppukesästä ihmettelimme, kun missään ei uutisoitu uusien hoitopisteiden avaamisesta. Sitten joulukuun alussa talousuutisissa oli pieni juttu, että Oriola ja Kesko ajaa alas hoitola-ja myyntipistesuunnitelmat ja parisataa henkeä saa potkut. Ketju ei siis valloittanutkaan Suomea, mutta ehti tehdä paljon pahaa. Dermalogican myyntipisteet väheni ja ilmeisesti maahantuojalle tuli ongelmia, mutta toivon sen nostavan meidän pienyrittäjien arvoa. Moni kauneushoitola joutui lopettamaan ja useampi kosmetologi vaihtoi ammattia pakon edestä. Kaikki Keskon palkkaamat ihmiset jäivät tyhjän päälle. Myös moni muu ammattilaissarja Dermalogican lisäksi joutui tekemään uudet suunnitelmat ja kattamaan tappiot. Ehkä tilanne nyt hetken aikaa rauhoittuu, mutta taatusti kohta tulee uusi valloittaja paikalle. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti